Bruttoliste
Idéerne er samlet fra temamøder, konference, interviews og lignende i forbindelse med udarbejdelsen af detailhandelsstrategien. Idéerne er udtalelser og inspiration fra de enkelte deltagere.
Ideerne er således ikke udtryk for prioriterede eller besluttede initiativer og aktiviteter.
- Træk butikslivet ud i gaden for at skabe liv i gaden.
- Udform facaderne på supermarkeder som klatrevægge eller andre bylivsattraktioner.
- Aktiver døde facader med installationer, skærme eller lignende.
- Aktiver private arealer i samspil med det offentlige byrum for at udvide friarealerne.
- Sæt flere bænke på attraktive placeringer til ophold.
- Overdæk bydelscentrene, så der er læ i dårligt vejr.
- Sæt varmekanoner op på pladser, så udesæsonen forlænges markant.
- Lav lempeligere alkoholbevilling, så der f.eks. kan komme flere sportsbarer og vinbarer.
- Igangsæt en kampagne "Gå ud og oplev byen". Det fremmer by- og kulturlivet, forbruget og detailhandelen.
- Sats på cykelløb, juletræshandel, græskardage, Kultur- og Festdage o.lign. Det giver hygge og liv.
- "Gentofte-mesterskaber" inden for mange områder kunne arrangeres til at foregå i bydelscentrene.
- Lav arrangementer med storskærm, f.eks. i forbindelse med fodboldkampe og andre store sportsbegivenheder.
- Luk strøggaden for biltrafik, f.eks. en lørdag, og få en oplevelse af gågade.
Idéer specifikt vedrørende tilgængelighed og trafik
- Etabler en gratis shuttlebus, der både kan transportere de handlende fra p-pladser i enderne og transportere dem mellem bydelene.
- Etabler bycykler, der placeres i bydelscentrene.